Powrót do strony głównej   Powrót do "modele użytkowe"

 

SAMOCHÓD MIEJSKI
( naprawdę miejski czyli przystosowany do szczególnych warunków ruchu miejskiego )

ZAŁOŻENIA WSTĘPNE

Warunki jazdy miejskiej wymagają szczególnego przystosowania samochodu, jeżeli ma on zasługiwać na nazwę miejskiego (w odróżnieniu od aut, które niedouczeni dziennikarze nazywają miejskimi tylko dlatego, że są mniejsze ). Te warunki dotyczą następujących cech:

-wygoda wsiadania - to wymusza dużą wysokość nadwozia

-jak najmniejsza długość celem ułatwienia poruszania w gęstym ruchu miejskim (a także dostosowanie do przyszłych przepisów wymuszających używanie jaknajkrótszych pojazdów w mieście- przepisów które należy wprowadzić )

-mozliwość szybkiej wymiany akumulatorów w przypadku pojazdów elektrycznych.
UWAGA NOWOŚĆ : INNOWACYJNY SYSTEM SZYBKIEJ WYMIANY AKUMULATORÓW -wynalazek Autora Tej Strony. System jest uwzględniony w najnowszych pokazanych tu wersjach projektów samochodów miejskich. Więcej o tym systemie poniżej

-ekonomiczność napędu w rzeczywistych warunkach ruchu miejskiego tzn przy prędkościach poniżej 50 km/h i mocach kilku kW

-lekkość ,wynikła zarówno z wymogu ekononomiczności, jak również z wymogu, by pojazd sam nie stwarzał nadmiernego zagrożenia dla innych pojazdów i pieszych w razie ewentualnych wypadków . ( w ruchu miejskim jedyniesłusznym sposobem zapewnienia bezpieczeństwa jest obniżenie ryzyka wypadków i ich ewentualnych skutków - a NIE wzmacnianie pojazdów poprzez zwiekszanie ich masy i wymiarów. Wymaga to regulacji, upłynniania i spowalniania ruchu oraz oczywiście używania jaknajlżejszych pojazdów w miastach)

By pojazd miał szansę sukcesu rynkowego musi być też tanio wytwarzany , co można uzyskać niskonakładową, prostą metodą produkcji, czyli taką bez tłoczenia blach, sprawdzoną praktycznie przez Autora Strony i pokazaną na innych modelach na tej stronie.... oraz dzięki wykorzystaniu części popularnych modeli i związanej z tym formie sprzedaży jako zestaw do samodzielnego montażu (kit-car).

Takie też cechy mogę uzyskać w różnych wersjach auta miejskiego, które tu przedstawiam. Oprócz długości różnia się szczegółami mającymi wpływ na prostotę, a więc i koszt produkcji . Przody starszych wersji dostosowane są do wykorzystania reflektorów istniejących modeli np. fiata 126 tzw "malucha", oraz Cinquecento. Wersje najbardziej "płaskie" byłyby najtańsze w produkcji, a jednocześnie zupełnie wystarczające do zastosowania tam gdzie nie jest wymagany opływowy kształt, czyli w wielkich aglomeracjach, gdzie ruch jest bardzo powolny, a na pewno będzie jeszcze wolniejszy ( i dobrze !! ).

SYSTEM SZYBKIEJ WYMIANY AKUMULATORÓW W POJAZDACH ELEKTRYCZNYCH

Szybka i tania wymiana akumulatorów, umożłiwijąca natychmiastowe odzyskanie zdolności jazdy, byłby obecnie najakuteczniejszym sposobem na unikniecie problemów związanych z elektromobilnością. Obecnie lansowany jest nieefektywny i drogi system polegający na umieszczaniu akumulatorów w podłodze, od spodu. Autor Tej Strony wynalazł system szybszy, prostszy i tańszy. Akumulatory pod siedzeniami umieszczane i wyjmowane ruchem poprzecznym. Akumulator naładowany, umieszczany w pojeździe wypychałby ten rozładowany w drugą stronę. W przypadku wersji dla pojazdów bardzo krótkich szuflada z akumulatorami byłaby wstepnie wysuwana w tył pojazdu. Oto jak działałby system. Filmy pokazujące działanie systemu do pobrania na podstronie "FILMY"

Rozwiązania pokazanego wyżej systemu zgłoszone są w Urzędzie Patentowym RP

WERSJE WIELKOŚCIOWE

Oprócz wersji długiej, oraz krótkiej-smartopodobnej (która powinna obsługiwać większość zastosowań ) miałoby sens wprowadzenie wersji średniej tzn z tylnym przedziałem osobowo-bagażowym, w którym pasażer mógłby podróżować w pozycji "poprzecznej".

Wersja bardzo krótka, 3-kołowa miałaby sens dla potrzeb ruchu miejskiego w obszarach bardzo dużego zatłoczenia i deficytu miejsca na ulicach, przystankach i parkingach.

W takich miejscach ruchu uspokojonego ( predkość max 30 km/h ) i dużego zatłoczenia parametry takich krótkich 3 kołowców nie stanowiłby poważnej wady. Krótkość mogłaby nie zagrażać bezpieczeństwu a niska predkość pojazdu nie byłaby żadnym utrudnieniem. Dlatego też budowa tej wersji miałaby sens jako np. pojazd wolnobieżny (limit predkości 25 km/h) , wózek rowerowy (wspomaganie elektryczne działające do prędkości 25 km/h ) , OBIE KATEGORIE POJAZDÓW NIE WYMAGAJĄ REJESTRACJI, A WÓZEK ROWEROWY RÓWNIEŻ PRZEGLĄDÓW TECHNICZNYCH I UBEZPIECZENIA OC !!
lub jako "motorower" co miałoby pewne zalety opisane niżej

REJESTRACJA JAKO MOTOROWER - JAZDA BEZ PRAWA JAZDY lub z prawem jazdy kat. AM

Chyba nie trzeba wyjaśniać jak wielki byłby rynek zbytu na takie pojazdy. Są już dostępne modele kilku firm zagranicznych, ale przystosowując pokazane tu modele można wyprodukować Coś wygodniejszego, bezpieczniejszego i tańszego. Prawo dopuszcza możliwość kierowania "4-kołowcami lekkimi" na podstawie prawa jazdy kategorii AM, a "motorowerów" osobom, które ukończyły 18 lat do roku 2012-go , nawet bez prawa jazdy .
Warunki tego, aby pojazd był motorowerem są następujące: ograniczenie prędkości do 45 km/h , mocy silnika do 4kW, masy do 270kg i liczby kół do 3 (niestety szkodnicy uchwalili przepis, że motorower może mieć co najwyżej 3 koła ) . Zaletą trójkołowości byłby również niższy opór powietrza co jest ważne, gdyż przy prędkościach rzędu 45 km/h opór powietrza stanowi ok połowę całkowitego.
Jeżeli ktoś ma obawy związane z ryzykiem używania pojazdów przez "bezprawojazdowców" to zwracam uwagę na to, że co prawda może wystąpić większa liczba stłuczek, ale z drugiej strony obecność takich pojazdów spowoduje uspokojenie ruchu. Chodzi zarówno o to, że swą obecnością i niezaszybką jazdą utrudnią piratom drogowym ich szaleństwa, ale również o to, że wiele osób może zrezygnować z "zabawy" związanej z uzyskaniem prawa jazdy kategorii B i dzięki zaspokojeniu swych potrzeb " motorowerem" o funkcjonalności samochodu zaniecha użycia "prawdziwego samochodu" ..i uniknie tym samym niebezpiecznych zachowań i bardzo ciężkich wypadków.