Powrót do strony głównej   Powrót do "Stylistyka"
 

 
   


SAMOCHÓD TERENOWY

ZAŁOŻENIE PODSTAWOWE - EFEKTOWNOŚĆ I STYL TERENOWY

  Ten model, został zaprojektowany głównie dla uzyskania wyglądu terenowego - naprawdę terenowego czyli bez wszelkich zaokragleń i pseudoartystycznych udziwnień - wszystkiego tego, co upodabnia terenówki do aut osobowych i czyni z nich drobnomieszczańskie SUV-y. Jak widać cel został osiągnięty.
Oprócz efektu stylistycznego można w nim uzyskać pewne cechy praktyczne jak taniość produkcji, własności terenowe i pakowność. Tymczasowa nazwa "hummal" powstała przez połączenie nazw Hummera i Malucha podczas budowy pierwszego concept-cara (egzemplarza pokazowo-testowego ) wykorzystującego części malucha.

WŁASNOŚCI PRAKTYCZNE : TERENOWE I TOWARO-PRZEWOZOWE

Własności jezdne prawdziwej terenówki można oczywiście uzyskać w zależności od tego, jaki pojazd zostanie użyty jako dawca części : zawieszenia oraz układu przeniesienia napędu (silnik spalinowy, jak na 21 wiek przystało trzeba bedzie zastapić elektrycznym lub zespołem spalinowo-elektrycznym )
Zaletą podczas jazdy terenowej jest też sztywność nadwozia wyższa niż w większości terenowek opartych na ramie płaskiej, a to dzieki temu, że nadwozie "Hummala" pod wzgledem wytrzymałościowym jest po prostu ramą przestrzenną zbudwaną z belek o b. dużym przekroju. Ładowność zbliżoną do pojazdów typu kombi można uzyskać dzięki łatwemu dostępowi do tylnej części, co widać na załączonym obrazku.

PROSTOTA I TANIOŚĆ PRODUKCJI

możliwa jest w tym modelu do uzyskania dzięki prostemu kształtowi, ktory umożliwia wykorzystanie metody bez tłoczenia blach opisanej w dziale "modele użytkowe". Jedynie kilka detali będzie trzeba (można ) produkować jako części laminowane (żywica + tkanina szklana ). Bedą to: małe detale dołączane, atrapa wlotu powietrza oraz krata przednia.

CONCEPT-CAR I PROJEKTY PRZYSZŁYCH WERSJI

Wersja pod części Nivy
Wersja (prawie) docelowa
Concept-car powstał jeszcze na częściach Fiata 126, dawno temu w ramach prac dyplomowych w Zespole Szkół Mechaniczno-Samochodowych w Bytomiu gdzie prowadziłem zajęcia. Był to mój pierwszy całościowy projekt nadwozia zarówno pod względem stylistycznym jak i technicznym - pokazuję go tu tylko po to, by udowodnić realność metody wykonania, o której pisałem. Był dość intensywnie używany kilka lat, co wytrzymał bez problemu. Jest to dowód na to, co pisałem o wytrzymałości i sztywności konstrukcji przystosowanych do beztłoczniowej metody wykonania. Concept-car ten będzie częściowo "uratowany". Podlega on właśnie remontowi i modernizacji na zajęciach w Pracowni Projektowania i Budowy Pojazdów w Bytomiu. i powinien po tym wyglądać mniej więcej jak na wizualizacji. Przy okazji zostanie wykorzystany do testow nowego półautomatycznego napędu elektrycznego, ktory jest właśnie budowany.
Przedstawiam też projekty przystosowane do podwozi większych modeli-dawców . Można w nich uzyskać lepsze proporcje ogólne, a zwłaszcza efektowność. Jest tu wersja projektowaną jeszcze pod części Łady Nivy (wybor przypadkowy - tak sie uparł jeden z niedoszłych "inwestorów" ), a także większa "wizja swobodna". Jako dawca części możne posłużyć bardzo wiele pojazdów zarówno terenowych , ale rownież dostwczaków (gdyby chodziło o "wypuszczenie" tańszej wersji, która ma tylko udawać terenówkę). Warunek jest jeden: nie może być zawiesznia z resorami wzdłużnymi , bo by wystawały.